Przejdź do treści głównej

Dochody budżetowe w praktyce funkcjonowania jednostki budżetowej

Dostępne terminy

06.11.2025 – online

Zapisz się

06.11.2025 – Warszawa

Zapisz się

10.12.2025 – online

Zapisz się

10.12.2025 – Warszawa

Zapisz się
  • Poziom: średniozaawansowany
  • Czas trwania: 1 dzień
  • Szkolenie online: 450 zł/os. + 23% VAT
  • Szkolenie stacjonarne: 650 zł/os. + 23% VAT

Przeznaczenie szkolenia i typ szkolenia

Forma organizacyjno prawna jednostki, podsektor, role

Szkolenie przeznaczone jest dla pracowników (kandydatów na pracowników) jednostek sektora finansów publicznych działających w formie organizacyjno-prawnej:

  •  jednostki budżetowej (urzędu obsługującego organy jst),

podsektora finansów publicznych:

  • rządowego,
  • samorządowego,

pełniących w jednostce rolę lub przygotowujących się do pełnienia roli:

  • główny księgowy,
  • samodzielny księgowy,
  • wymiarowiec,
  • księgowy kontysta.

Typ szkolenia

  • szkolenie otwarte,
  • obejmujące bieżący stan prawny.

Poziom zaawansowania szkolenia

Szkolenie na poziomie średniozaawansowanym z elementami wprowadzenia – poziom podstawowy.

Cel szkolenia (uzyskane kompetencje)

Celem szkolenia jest ogólna wiedza o należnościach z tytułu dochodów budżetowych jako jednej z podstawowych kategorii: aktywów obrotowych (majątku obrotowego) oraz przepływu środków pieniężnych występujących w jednostce budżetowej (poziom podstawowy),

Znajomość podziału dochodów budżetowych wg kryteriów występujących w praktyce, budowa i funkcjonowanie konta księgowego 221 w zakresie zdarzeń gospodarczych ujmowanych na nim, ulgi w zakresie należności z tytułu dochodów budżetowych według obowiązujących przepisów prawa, należności uboczne od należności budżetowych, wycena należności w sprawozdaniu finansowym – odpis aktualizujący należności budżetowe, klasyfikacja budżetowa dotycząca dochodów budżetowych, rozliczenia pobranych dochodów budżetowych z budżetem, sprawozdanie Rb27(S) i RbN, naruszenie dyscypliny finansów publicznych związanych z należnościami z tytułu dochodów budżetowych (poziom średniozaawansowany).

Prowadzący szkolenie

Mariusz Szczubiał – absolwent Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego. Ukończył studia podyplomowe z rachunkowości oraz z ochrony danych osobowych. Pracował na stanowiskach głównego księgowego, a następnie skarbnik miasta, prowadzi  działalność gospodarcza w zakresie szkoleń i doradztwa dla sektora publicznego. Przeprowadził kilkadziesiąt szkoleń oraz wykłady na uczelniach wyższych z zakresu: achunkowości budżetowej (polityka rachunkowości, prowadzenie ksiąg rachunkowych, inwentaryzacja, wycena aktywów i pasywów, sprawozdanie finansowe), gospodarki finansowej w sektorze publicznym (dochody, wydatki budżetowe, sprawozdawczość budżetowa, planowanie roczne i wieloletnie w sektorze publicznym, dług publiczny, dyscypliny finansów publicznych), kontrola zarządcza – normatywny system zarządzania w sektorze publicznym, ochrona danych osobowych – zarządzanie procesowe. Publikacje – artykuły i monografie, wystąpienia i referaty na konferencjach samorządowych w obszarze finansów publicznych i wieloletniej prognozy finansowej (WPF).

Program szkolenia:

  1. Należności z tytułu dochodów jako aktywa obrotowe oraz dochody budżetowe jako przepływ środków pieniężnych w jednostce budżetowej.
  2. Podział należności budżetowych:
    1. wg rodzajów (charakterystyka, katalog):
      1. należności podatkowe,
      2. niepodatkowe należności o charakterze publiczno-prawnym,
  • należności o charakterze cywilno-prawnym,
  1. wg horyzontu czasowego:
    1. krótkoterminowe,
    2. długoterminowe (konto księgowe 226),
  2. wg zasad dokumentowania:
    1. przypisane,
    2. nieprzypisane.
  3. Zdarzenia dotyczące należności budżetowych i dochodów budżetowych
    – ewidencja księgowa (budowa konta księgowego 221 – schematy księgowe
    dla konta):
    1. przypis należności,
    2. wygaśniecie należności (w tym poprzez zapłatę),
    3. nadpłata,
    4. zaległość,
    5. przedawnienie,
    6. zdarzenia dotyczące należności ubocznych od należności budżetowych.
  4. Rekompensata za koszty dochodzenia należności cywilnoprawnych
    od przedsiębiorców.
  5. Ulgi w dochodach budżetowych:
    1. na podstawie ustawy o finansach publicznych (wariant dla sektora rządowego i samorządowego),
    2. na podstawie ordynacji podatkowej.
  6. Wycena aktywów, w tym odpis aktualizujący należności budżetowe.
  7. Klasyfikacja budżetowa dochodów, w tym problemy z klasyfikowaniem dochodów wg podziałek klasyfikacji.
  8. Powiązanie i rozliczanie dochodów z budżetem.
  9. Sprawozdanie Rb27(S), RbN, w tym. najczęstsze błędy i nieprawidłowości.
  10. Naruszenia dyscypliny finansów publicznych w zakresie należności z tytułu dochodów budżetowych i dochodów budżetowych.
  11. Pytania i odpowiedzi na podsumowanie szkolenia.

Informacje organizacyjne

Cena:
  • szkolenie online: 450 zł/os. + 23% VAT
  • szkolenie stacjonarne: 650 zł/os. + 23% VAT

Szkolenie jest zwolnione z VAT w przypadku finansowania ze środków publicznych.

Cena szkolenia zawiera:

  • udział w szkoleniu prowadzonym przez doświadczonego trenera/eksperta,
  • materiały szkoleniowe w wersji drukowanej (szkolenia stacjonarne) lub elektronicznej (szkolenia online),
  • przerwy kawowe i obiad (szkolenia stacjonarne),
  • wsparcie przed szkoleniem: konsultacja wstępna – możliwość przesłania pytań, oczekiwań lub opisu własnego przypadku, który może zostać omówiony podczas szkolenia,
  • imienny certyfikat ukończenia szkolenia,
  • wsparcie po szkoleniu: możliwość kontaktu mailowego z prowadzącym przez 14 dni.
  • Godziny zajęć
  • szkolenie odbędzie się w godzinach: 9:00-14:00 (z przerwami),
  • rejestracja uczestników od godziny 8:45.
  • Miejsce zajęć:
  • szkolenie online (MS Teams) – szkolenie w czasie rzeczywistym z trenerem/ekspertem na żywo,
  • szkolenie stacjonarne (Warszawa – centrum miasta).
  • Wymagania techniczne – szkolenie online
  • Niezbędne
  • urządzenie z dostępem do internetu – najlepiej komputer lub laptop, ale możliwe jest także korzystanie z tabletu lub smartfona,
  • aktualna przeglądarka internetowa lub aplikacja MS Teams,
  • działający głośnik (wbudowany lub zewnętrzny) – do odsłuchu treści szkoleniowych.
  • Opcjonalne, ale zalecane
  • kamerka internetowa ,
  • sprawny mikrofon,
  • ciche spokojne miejsce do uczestnictwa w szkoleniu.

Zachęcamy do aktywnego udziału – włączenie mikrofonu i kamery podczas dyskusji sprawia, że szkolenie staje się bardziej interaktywne i przypomina szkolenie na żywo.

  • Masz pytania lub wątpliwości?
Zadzwoń lub napisz – chętnie pomożemy i wszystko wyjaśnimy.