Forma organizacyjno-prawna jednostki, podsektor, role
Szkolenie przeznaczone jest dla pracowników (kandydatów na pracowników) jednostek sektora finansów publicznych działających w formie organizacyjno-prawnej:
jednostki budżetowej (urzędu obsługującego organy jst),
pełniących w jednostce rolę lub przygotowujących się do pełnienia roli:
główny księgowy,
samodzielny księgowy,
księgowy kontysta,
pracownik merytoryczny.
Typ szkolenia
szkolenie otwarte,
szkolenie systematyczne ujęte w ścieżce rozwoju zawodowego pracowników JSFP obejmujące bieżący stan prawny.
Poziom zaawansowania szkolenia
Szkolenie na poziomie średniozaawansowanym z elementami wprowadzenia – poziom podstawowy. Objaśnienia dotyczące poziomów zaawansowania znajdziesz tu.
Cel szkolenia (uzyskane kompetencje)
Celem szkolenia jest przypomnienie podstawowych informacji o klasyfikacji budżetowej, przyczynach jej powstania oraz źródłach prawa regulującego zasady funkcjonowania i budowy klasyfikacji budżetowej, a także podstawowych zasadach w jej stosowaniu, roli klasyfikacja budżetowej w planowaniu budżetu, wykonywaniu budżetu oraz sprawozdawczości budżetowej (poziom podstawowy).
Objaśnienie podziału ryzyk i odpowiedzialności w JSFP związanych ze stosowaniem klasyfikacji budżetowej (dochodów i wydatków) określonych w przepisach prawa i praktyce działania organów kontrolno-nadzorczych, reguł postępowania w przypadku wątpliwości w stosowaniu klasyfikacji budżetowej, obowiązującej wykładni w zakresie zastosowania wybranych (problematycznych) podziałek klasyfikacji budżetowej wraz z przykładami stosowania (poziom średniozaawansowany).
Prowadzący szkolenie
Mariusz Szczubiał – absolwent Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego. Ukończył studia podyplomowe z rachunkowości oraz z ochrony danych osobowych. Pracował na stanowiskach głównego księgowego, a następnie skarbnik miasta, prowadzi działalność gospodarcza w zakresie szkoleń i doradztwa dla sektora publicznego. Przeprowadził kilkadziesiąt szkoleń oraz wykłady na uczelniach wyższych z zakresu: achunkowości budżetowej (polityka rachunkowości, prowadzenie ksiąg rachunkowych, inwentaryzacja, wycena aktywów i pasywów, sprawozdanie finansowe), gospodarki finansowej w sektorze publicznym (dochody, wydatki budżetowe, sprawozdawczość budżetowa, planowanie roczne i wieloletnie w sektorze publicznym, dług publiczny, dyscypliny finansów publicznych), kontrola zarządcza – normatywny system zarządzania w sektorze publicznym, ochrona danych osobowych – zarządzanie procesowe. Publikacje – artykuły i monografie, wystąpienia i referaty na konferencjach samorządowych w obszarze finansów publicznych i wieloletniej prognozy finansowej (WPF).
Program szkolenia:
Źródła powstania klasyfikacji budżetowej – zasada specjalizacji budżetu,
Podstawy prawne klasyfikacji budżetowej: ustawa o finansach publicznych i rozporządzenie ministra finansów w sprawie klasyfikacji budżetowej,
Budowa klasyfikacji budżetowej: działy, rozdziały, paragrafy wraz ze źródłem finasowania.
Zasady stosowania rozporządzenia w sprawie klasyfikacji budżetowej jako źródła prawa – wykładnia językowa, systemowa, funkcjonalna.
Urzędowa interpretacja klasyfikacji budżetowej – uprawnienia Ministra Finansów oraz Regionalnej Izby Obrachunkowej (RIO) w zakresie legalnego interpretowania klasyfikacji budżetowej (ustalenie ex ante).
Uprawnienia organów kontrolno-nadzorczych w zakresie ustalania prawidłowej klasyfikacji budżetowej dochodów i wydatków (ustalenie ex post).
Podział ryzyk i odpowiedzialności związanych za stosowanie klasyfikacji budżetowej dochodów i wydatków w JSFP – kierownik jednostki, głównego księgowego, pracownicy jednostki.
Odpowiedzialność, w tym z tytułu dyscypliny finansów publicznych związana ze stosowaniem klasyfikacji budżetowej dochodów i wydatków w systemie finansów publicznych.
Klasyfikacja budżetowa w gospodarce finansowej JSFP: opracowywanie planu finansowego dochodów i wydatków, ewidencja realizacji planu finansowego dochodów i wydatków – księgowość budżetowa, ustalanie efekty wykonania planu finansowego dochodów i wydatków – sprawozdawczości budżetowa.
Klasyfikacja budżetowe dochodów:
rozdziały oraz zasady budowy paragrafów w oparciu o systematykę źródeł dochodów w JSFP
ogólne zasady wyboru paragrafów dochodów
problemy w interpretacji paragrafów dochodów:
paragrafy „otwarte” 069, 097
paragraf 094 – „uszczegółowienie” paragrafu 097
paragrafy dotyczące sankcji 057, 058, 095
paragrafy dotyczące odsetek 090, 09, 092 w kontekście charakteru dochodu, którego dotyczą
paragrafy dochodów majątkowych 077, 078, 087
paragrafy dotyczące zwrotu dotacji 291, 295, 666, 669
inne paragrafy przysparzające problemów, w tym 063 i 064
Klasyfikacja budżetowa wydatków:
rozdziały oraz zasady budowy paragrafów w oparciu o rodzaje wydatków, w tym rozdziały usługowe i rozdziały podmiotowe wg koncepcji SMUPT
ogólne zasady doboru paragrafów wydatkowych – zasada przewagi formy nad treścią, cykl wydatku i jego spójność – plan – zaangażowanie – zobowiązanie – wydatki
problemy w interpretacji paragrafów wydatków:
paragrafy o „detaliczne” a paragrafy „worki”
materiały 421 a 422, 423, 424, 606
usługi: 427, 430, 433, 434, 436, 439
paragrafy o podobnym „brzmieniu”:
nagrody: 304, 419
umowy: zlecenia, dzieło, nienazwane: 417, 409 a 430, 427
opłaty na rzecz innych jst, w tym za zagospodarowanie odpadów: 452, a 430, 443
podróże służbowe: 441, 442
szkolenia: 430, 455 i 470
inne paragrafy wydatków przysparzające problemów, w tym:
energia: 426 czy 430
świadczenia rodzaje (w tym nieekwiwalentne): 302, 311, 312
wartości niematerialne i prawne (licencje): 430 czy 421, 443
opłaty komornicze 461 czy 443
remonty 4… czy ulepszenia 6…
Najistotniejsze zmiany w klasyfikacji budżetowej wprowadzone nowelizacjami w 2024 i 2025
Pytania i odpowiedzi na podsumowanie szkolenia.
Obszar szkoleniowy
gospodarka finansowa (1)
rachunkowość budżetowa (2)
Podobszar szkoleniowy
klasyfikacja budżetowa (1)
dochody budżetowe (2)
wydatki budżetowe (2)
ewidencja księgowa (3)
sprawozdawczość budżetowa (3)
liczby podane w nawiasach ( ) oznaczają stopień dopasowania tematyki szkolenia z obszarem i podobszarem. Objaśnienie do obszarów i podobszarów znajdziesz tu.
Informacje organizacyjne
Cena:
szkolenie online: 450 zł/os. + 23% VAT
szkolenie stacjonarne: 650 zł/os. + 23% VAT
Szkolenie jest zwolnione z VAT w przypadku finansowania ze środków publicznych.
Cena szkolenia zawiera:
udział w szkoleniu prowadzonym przez doświadczonego trenera/eksperta,
materiały szkoleniowe w wersji drukowanej (szkolenia stacjonarne) lub elektronicznej (szkolenia online),
przerwy kawowe i obiad (szkolenia stacjonarne),
wsparcie przed szkoleniem: konsultacja wstępna – możliwość przesłania pytań, oczekiwań lub opisu własnego przypadku, który może zostać omówiony podczas szkolenia,
imienny certyfikat ukończenia szkolenia,
wsparcie po szkoleniu: możliwość kontaktu mailowego z prowadzącym przez 14 dni.
🕒 Godziny zajęć
szkolenie odbędzie się w godzinach: 9:00-14:00 (z przerwami),
rejestracja uczestników od godziny 8:45.
📍 Miejsce zajęć:
szkolenie online (MS Teams) – szkolenie w czasie rzeczywistym z trenerem/ekspertem na żywo,
szkolenie stacjonarne (Warszawa – centrum miasta).
💻 Wymagania techniczne – szkolenie online
Niezbędne
urządzenie z dostępem do internetu – najlepiej komputer lub laptop, ale możliwe jest także korzystanie z tabletu lub smartfona,
aktualna przeglądarka internetowa lub aplikacja MS Teams,
działający głośnik (wbudowany lub zewnętrzny) – do odsłuchu treści szkoleniowych.
✔️ Opcjonalne, ale zalecane
kamerka internetowa ,
sprawny mikrofon,
ciche spokojne miejsce do uczestnictwa w szkoleniu.
Zachęcamy do aktywnego udziału – włączenie mikrofonu i kamery podczas dyskusji sprawia, że szkolenie staje się bardziej interaktywne i przypomina szkolenie na żywo.
📞 Masz pytania lub wątpliwości?
Zadzwoń lub napisz – chętnie pomożemy i wszystko wyjaśnimy.