Przejdź do treści głównej

Archiwa: Szkolenia

Przygotowanie jednostek sektora finansów publicznych do wprowadzenia KSeF – przepisy, rachunkowość i organizacja obiegu dokumentów w 2026 roku

Przygotowanie jednostek sektora finansów publicznych do wprowadzenia KSeF – przepisy, rachunkowość i organizacja obiegu dokumentów w 2026 roku

Dostępne terminy
24.11.2025 – online Zapisz się
24.11.2025 – Warszawa Zapisz się
09.12.2025 – online Zapisz się
09.12.2025 – Warszawa Zapisz się
  • Poziom: średniozaawansowany
  • Czas trwania: 1 dzień
  • Szkolenie online: 450 zł/os. + 23% VAT
  • Szkolenie stacjonarne: 650 zł/os. + 23% VAT

Przeznaczenie szkolenia i typ szkolenia

Szkolenie jest skierowane do:

  • głównych księgowych i księgowych,
  • osób odpowiedzialnych za dekretację dokumentów księgowych,
  • pracowników zajmujących się przechowywaniem i archiwizacją dowodów księgowych.

Typ szkolenia

  • szkolenie otwarte

Poziom zaawansowania szkolenia

Szkolenie na poziomie średniozaawansowanym z elementami wprowadzenia – poziom podstawowy.

Cel szkolenia (uzyskane kompetencje)

Wdrażanie Krajowego Systemu e-Faktur może rodzić wyzwania natury technicznej i formalnej. Szczególne znaczenie mają przepisy wynikające z ustawy o rachunkowości oraz ustawy o finansach publicznych, które określają zasady obrotu i archiwizacji dokumentów. Proponowane przez nas szkolenie ma na celu identyfikację obszarów problematycznych związanych z KSeF oraz wskazanie praktycznych rozwiązań organizacyjnych i formalnych. Uczestnicy poznają przepisy regulujące funkcjonowanie systemu oraz dobre praktyki wynikające z interpretacji prawnych. Program został tak przygotowany, aby osoby odpowiedzialne za weryfikację i księgowanie dokumentów były na bieżąco z regulacjami prawnymi i mogły prawidłowo wdrożyć system w swoich jednostkach.

Prowadzący szkolenie

Ekspert

Program szkolenia:

1. Podstawy funkcjonowania KSeF 2.0 po zmianach prawnych:
a) dostępne formy dokumentów księgowych w obrocie gospodarczym,
b) kluczowe definicje dotyczące KSeF,
c) nadawanie numeru identyfikacyjnego fakturze.
2. Narzędzia wspierające korzystanie z KSeF:
a) aplikacja podatnika – praktyczne zastosowanie,
b) zakres obowiązywania systemu w jednostkach sektora publicznego.
3. Sankcje i odpowiedzialność za brak stosowania KSeF.
4. Faktury korygujące w systemie.
5. Zasady archiwizacji faktur w KSeF.
6. Proces wystawiania dokumentów:
a) moment wystawienia faktury w systemie,
b) dokumenty wyłączone z wystawiania w KSeF (np. załączniki, specyfikacje),
c) odbiór faktur ustrukturyzowanych w systemie,
d) określenie momentu otrzymania faktury w KSeF.
7. Obsługa faktur wystawianych dla podmiotów niebędących podatnikami VAT.
8. Zarządzanie dostępem do KSeF:
a) typy nadawanych uprawnień,
b) zasady delegowania i kontroli uprawnień,
c) mechanizmy uwierzytelniania.
9. Struktura faktury w systemie KSeF.
10. Funkcjonowanie KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych:
a) problem wystawiania faktur na jeden numer NIP,
b) ograniczone uprawnienia JST w systemie,
c) identyfikacja jednostki w ramach systemu,
d) procedura przypisywania jednostek do faktur w systemach JST.
11. Wdrażanie systemu w instytucjach publicznych:
a) modernizacja istniejących systemów informatycznych,
b) implementacja nowych rozwiązań dla obsługi załączników do faktur.
12. Nowy model obiegu dokumentów:
a) akceptacja wstępna – kontrola zgodności z planem finansowym,
b) dekretacja w systemie KSeF,
c) weryfikacja poprawności i kompletności dokumentu,
d) zasady współpracy z kontrahentami w zakresie fakturowania w KSeF.
13. Aktualizacja polityki rachunkowości:
a) obowiązki w zakresie przechowywania dokumentów księgowych,
b) archiwizacja w formie elektronicznej,
c) dostosowanie polityki rachunkowości do wymogów KSeF.
14. Instrukcja przygotowania procesu wdrożeniowego (wzór).

Informacje organizacyjne

Cena:
  • szkolenie online: 450 zł/os. + 23% VAT
  • szkolenie stacjonarne: 650 zł/os. + 23% VAT

Szkolenie jest zwolnione z VAT w przypadku finansowania ze środków publicznych.

Cena szkolenia zawiera:

  • udział w szkoleniu prowadzonym przez doświadczonego trenera/eksperta,
  • materiały szkoleniowe w wersji drukowanej (szkolenia stacjonarne) lub elektronicznej (szkolenia online),
  • przerwy kawowe i obiad (szkolenia stacjonarne),
  • wsparcie przed szkoleniem: konsultacja wstępna – możliwość przesłania pytań, oczekiwań lub opisu własnego przypadku, który może zostać omówiony podczas szkolenia,
  • imienny certyfikat ukończenia szkolenia,
  • wsparcie po szkoleniu: możliwość kontaktu mailowego z prowadzącym przez 14 dni.
Godziny zajęć
  • szkolenie odbędzie się w godzinach: 9:00-14:00 (z przerwami),
  • rejestracja uczestników od godziny 8:45.
Miejsce zajęć:
  • szkolenie online (MS Teams) – szkolenie w czasie rzeczywistym z trenerem/ekspertem na żywo,
  • szkolenie stacjonarne (Warszawa – centrum miasta).
Wymagania techniczne – szkolenie online
Niezbędne
  • urządzenie z dostępem do internetu – najlepiej komputer lub laptop, ale możliwe jest także korzystanie z tabletu lub smartfona,
  • aktualna przeglądarka internetowa lub aplikacja MS Teams,
  • działający głośnik (wbudowany lub zewnętrzny) – do odsłuchu treści szkoleniowych.
Opcjonalne, ale zalecane
  • kamerka internetowa ,
  • sprawny mikrofon,
  • ciche spokojne miejsce do uczestnictwa w szkoleniu.

Zachęcamy do aktywnego udziału – włączenie mikrofonu i kamery podczas dyskusji sprawia, że szkolenie staje się bardziej interaktywne i przypomina szkolenie na żywo.

Masz pytania lub wątpliwości?

Czytaj dalej

Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych bez błędów – bezpieczne decyzje, prawidłowe rozliczenia, pełna zgodność z przepisami

Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych bez błędów – bezpieczne decyzje, prawidłowe rozliczenia, pełna zgodność z przepisami

Dostępne terminy
Zapisz się
Zapisz się
25.11.2025 – online Zapisz się
25.11.2025 – Warszawa Zapisz się
  • Poziom: średniozaawansowany
  • Czas trwania: 1 dzień
  • Szkolenie online: 450 zł/os. + 23% VAT
  • Szkolenie stacjonarne: 650 zł/os. + 23% VAT

Przeznaczenie szkolenia i typ szkolenia

Szkolenie jest dedykowane:

  • specjalistom i menedżerom działów kadr i płac,
  • pracownikom działów HR odpowiedzialnym za politykę socjalną,
  • księgowym i pracownikom działów finansowo–księgowych,
  • członkom komisji socjalnych,
  • przedstawicielom związków zawodowych,
  • kierownikom jednostek organizacyjnych,
  • właścicielom i osobom zarządzającym firmami zobowiązanymi do tworzenia ZFŚS lub planującymi jego wprowadzenie.

Typ szkolenia

  • szkolenie otwarte,
  • obejmujące bieżący stan prawny.

Poziom zaawansowania szkolenia

Szkolenie na poziomie średniozaawansowanym z elementami wprowadzenia – poziom podstawowy.

Cel szkolenia (uzyskane kompetencje)

Celem szkolenia jest dostarczenie uczestnikom aktualnej, praktycznej i zgodnej z prawem wiedzy na temat tworzenia, administrowania i rozliczania Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Uczestnicy poznają sprawdzone procedury, nauczą się prawidłowo interpretować przepisy i podejmować decyzje minimalizujące ryzyko błędów oraz konsekwencji prawnych.

Prowadzący szkolenie

Ekspert

Program szkolenia:

  1. ZFŚS a świadczenie urlopowe – alternatywne rozwiązania
    1. Kiedy możliwy jest wybór między tworzeniem funduszu a wypłatą świadczenia urlopowego
    2. Zasady naliczania i wypłaty świadczenia urlopowego
    3. Skutki podatkowe świadczenia urlopowego
    4. Procedura zwrotu nienależnie wypłaconych świadczeń
    5. Możliwość proporcjonalnego obniżenia kwoty świadczenia
    6. Warunki rezygnacji z funduszu i świadczenia urlopowego
  2. Obowiązek tworzenia funduszu
    1. Rezygnacja z ZFŚS w przepisach wewnętrznych
    2. Wysokość odpisu a koszty uzyskania przychodu
    3. Zmiana wysokości odpisu w ciągu roku i skutki podatkowe
  3. Krąg osób uprawnionych do korzystania z pomocy
    1. Definicja uprawnionych, w tym członków rodzin
    2. Pracownicy na urlopach bezpłatnych, wychowawczych, macierzyńskich
    3. Pomoc dla osób spoza grona pracowników
    4. Status emeryta i rencisty – byłego pracownika
    5. Uzależnienie świadczeń od rodzaju umowy, stażu, wymiaru etatu
  4. Zakres działalności socjalnej – stan aktualny
    1. Pojęcie działalności socjalnej
    2. Wydatki możliwe do sfinansowania z funduszu
    3. Imprezy masowe a badanie sytuacji materialnej (orzecznictwo SN)
    4. Pożyczki mieszkaniowe i kryteria finansowania celów mieszkaniowych
    5. Oprocentowanie pożyczek i skutki podatkowe ich umorzenia
  5. Kryteria przyznawania świadczeń i weryfikacja sytuacji życiowej
    1. Metody pozyskiwania i weryfikowania danych
    2. Znaczenie orzecznictwa sądów
    3. Podstawy prawne żądania dokumentów o dochodach członków rodziny
    4. Odmowa złożenia dokumentów a prawo do świadczeń
    5. Program 500+ a ocena sytuacji życiowej
  6. Odpisy na fundusz – naliczanie i korekta
    1. Sposoby obliczania odpisu
    2. Ustalanie przeciętnej liczby zatrudnionych
    3. Zasady korekty odpisu
    4. Kogo uwzględnia się przy naliczaniu
    5. Odpisy fakultatywne i obowiązkowe dla grup zawodowych
  7. Zmiana pracodawcy a fundusz
    1. Przekazanie środków przy przejęciu zakładu lub jego części
    2. Sposób ustalenia wysokości środków
    3. Terminy przekazania
  8. Regulamin ZFŚS – tworzenie i modyfikacja
    1. Konsultacje ze związkami zawodowymi
    2. Postępowanie przy braku zgody związków
    3. Wybór przedstawiciela pracowników
  9. Komisje socjalne – funkcje i organizacja
    1. Powoływanie komisji
    2. Skład komisji
    3. Funkcja opiniodawcza i decyzyjna
  10. Opodatkowanie świadczeń z funduszu
    1. Paczki, bony, bilety, karnety
    2. Zapomogi i zwolnienia podatkowe (w tym zmiany COVID-owe)
    3. Wczasy pod gruszą a wymóg 14 dni urlopu
    4. Świadczenia dla emerytów, rencistów i rodzin zmarłych
    5. Finansowanie zielonych szkół, wycieczek i imprez
    6. Koszty udziału w wydarzeniach sportowych
  11. Konsekwencje naruszania przepisów o ZFŚS
    1. Rodzaje odpowiedzialności
    2. Osoby odpowiedzialne po stronie pracodawcy
    3. Uprawnienia kontrolne i sankcyjne PIP
  12. RODO w ZFŚS
    1. Praktyczne aspekty ochrony i przetwarzania danych osobowych

Informacje organizacyjne

Cena:
  • szkolenie online: 450 zł/os. + 23% VAT
  • szkolenie stacjonarne: 650 zł/os. + 23% VAT

Szkolenie jest zwolnione z VAT w przypadku finansowania ze środków publicznych.

Cena szkolenia zawiera:

  • udział w szkoleniu prowadzonym przez doświadczonego trenera/eksperta,
  • materiały szkoleniowe w wersji drukowanej (szkolenia stacjonarne) lub elektronicznej (szkolenia online),
  • przerwy kawowe i obiad (szkolenia stacjonarne),
  • wsparcie przed szkoleniem: konsultacja wstępna – możliwość przesłania pytań, oczekiwań lub opisu własnego przypadku, który może zostać omówiony podczas szkolenia,
  • imienny certyfikat ukończenia szkolenia,
  • wsparcie po szkoleniu: możliwość kontaktu mailowego z prowadzącym przez 14 dni.
Godziny zajęć
  • szkolenie odbędzie się w godzinach: 9:00-14:00 (z przerwami),
  • rejestracja uczestników od godziny 8:45.
Miejsce zajęć:
  • szkolenie online (MS Teams) – szkolenie w czasie rzeczywistym z trenerem/ekspertem na żywo,
  • szkolenie stacjonarne (Warszawa – centrum miasta).
Wymagania techniczne – szkolenie online
Niezbędne
  • urządzenie z dostępem do internetu – najlepiej komputer lub laptop, ale możliwe jest także korzystanie z tabletu lub smartfona,
  • aktualna przeglądarka internetowa lub aplikacja MS Teams,
  • działający głośnik (wbudowany lub zewnętrzny) – do odsłuchu treści szkoleniowych.
Opcjonalne, ale zalecane
  • kamerka internetowa ,
  • sprawny mikrofon,
  • ciche spokojne miejsce do uczestnictwa w szkoleniu.

Zachęcamy do aktywnego udziału – włączenie mikrofonu i kamery podczas dyskusji sprawia, że szkolenie staje się bardziej interaktywne i przypomina szkolenie na żywo.

Masz pytania lub wątpliwości?
Zadzwoń lub napisz – chętnie pomożemy i wszystko wyjaśnimy.

Czytaj dalej

Zamknięcie roku i sprawozdanie finansowe jednostki budżetowej krok po kroku

Zamknięcie roku i sprawozdanie finansowe jednostki budżetowej krok po kroku

Dostępne terminy
Zapisz się
Zapisz się
17.11.2025 – online Zapisz się
17.11.2025 – Warszawa Zapisz się
08.12.2025 – online Zapisz się
08.12.2025 – Warszawa Zapisz się
  • Poziom: średniozaawansowany
  • Czas trwania: 1 dzień
  • Szkolenie online: 450 zł/os. + 23% VAT
  • Szkolenie stacjonarne: 650 zł/os. + 23% VAT

Przeznaczenie szkolenia i typ szkolenia

Forma organizacyjno-prawna jednostki, podsektor, role

Szkolenie przeznaczone jest dla pracowników (kandydatów na pracowników) jednostek sektora finansów publicznych działających w formie organizacyjno-prawnej:

  • dowolnej formie określonej w rozdziale 3 ustawy o finansach publicznych – preferowana jednostka budżetowa,

podsektora finansów publicznych:

  • dowolnego,

pełniących w jednostce rolę lub przygotowujących się do pełnienia roli:

  • główny księgowy,
  • samodzielny księgowy.

Typ szkolenia

  • szkolenie otwarte,
  • obejmujące bieżący stan prawny.

Poziom zaawansowania szkolenia

Szkolenie na poziomie średniozaawansowanym.

Cel szkolenia (uzyskane kompetencje)

Celem szkolenia jest przedstawienie podstaw prawnych, ram czasowych i harmonogramu czynności wchodzących w skład procesu zamknięcia roku, inwentaryzacja jako proces poprzedzający zamknięcie roku, zamknięcie ksiąg rachunkowych we wszystkich istotnych obszarach ewidencji księgowej – majątek trwały, należności z tytułu dochodów budżetowych, zaangażowanie i zobowiązania budżetowe wraz z uzgodnieniami z rocznymi sprawozdaniami z wykonania planu finansowego dochodów i wydatków Rb27(S) i Rb28(S) środki pieniężne, materiały, przychody i koszty oraz dochody i wydatki – rozliczenie, analiza wyceny aktywów i pasywów jednostki, dokonanie roczny przeksięgowań przychodów i kosztów, zaangażowania, funduszu jednostki, sporządzenie elementów sprawozdania finansowego, przekazanie sprawdzania oraz jego publikacja, zamknięcie ksiąg rachunkowych roku, zmiany w polityce rachunkowości roku następnego. (poziom średniozaawansowany).

Prowadzący szkolenie

Mariusz Szczubiał – absolwent Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego. Ukończył studia podyplomowe z rachunkowości oraz z ochrony danych osobowych. Pracował na stanowiskach głównego księgowego, a następnie skarbnik miasta, prowadzi działalność gospodarcza w zakresie szkoleń i doradztwa dla sektora publicznego. Przeprowadził kilkadziesiąt szkoleń oraz wykłady na uczelniach wyższych z zakresu: achunkowości budżetowej (polityka rachunkowości, prowadzenie ksiąg rachunkowych, inwentaryzacja, wycena aktywów i pasywów, sprawozdanie finansowe), gospodarki finansowej w sektorze publicznym (dochody, wydatki budżetowe, sprawozdawczość budżetowa, planowanie roczne i wieloletnie w sektorze publicznym, dług publiczny, dyscypliny finansów publicznych), kontrola zarządcza – normatywny system zarządzania w sektorze publicznym, ochrona danych osobowych – zarządzanie procesowe. Publikacje – artykuły i monografie, wystąpienia i referaty na konferencjach samorządowych w obszarze finansów publicznych i wieloletniej prognozy finansowej (WPF).

Program szkolenia:

  1. Zamknięcie roku – podstawy prawne, ramy czasowe i harmonogram czynności związanych z zamknięciem ksiąg.
  2. Inwentaryzacja, przed zamknięciem ksiąg rachunkowych – spis z natury, potwierdzanie sald, weryfikacja – powiazanie ksiąg z wynikami inwentaryzacji.
  3. Zamknięcie ksiąg rachunkowych w jednostce:
    1. rozliczenie i ewidencja przychodów, dochodów, należności,
      w tym m.in. nadpłat, zaległości, należności spornych, przedawnionych, odsetek od należności, odpisów aktualizujących należności – roczne sprawozdania Rb27(S) i RbN,
    2. rozliczenie i ewidencja wydatków budżetowych, w tym m.in. rozliczenie wydatków o charakterze inwestycyjnym, wydatki remontowe, wydatki niewygasające z końcem roku – roczne sprawozdania Rb28(S) i RbZ,
    3. ustalenie stanu zobowiązań na koniec roku budżetowego,
      w tym m.in. zobowiązania wymagalne,
    4. ewidencja i weryfikacja zaangażowania,
    5. środki pieniężne,
    6. materiały i inne zapasy – rozliczenie.
    7. ewidencja i rozliczenie kosztów, w tym: koszty postępowań spornych
      i egzekucyjnych, koszty o nadzwyczajnej wartości lub które wystąpiły incydentalnie itp.; korekta kosztów na przełomie roku,
    8. rozliczenia międzyokresowe,
    9. konta pozabilansowe i ich rozliczenie,
    10. weryfikacja kompletności i poprawności zapisów – metody praktyczne,
  4. Wycena aktywów i pasywów, w tym szczególnie majątku trwałego.
  5. Przeksięgowania na wynik finansowy – uzgodnienie podziałek klasyfikacji dochodów i wydatków z pozycjami sprawozdania.
  6. Księgowania na funduszu jednostki w trakcie roku, na zamknięcie roku.
  7. Sprawozdania finansowe jednostki, w tym:
    1. bilans,
    2. rachunek zysków i strat,
    3. zestawienie zmian w funduszu jednostki,
    4. informacja dodatkowa.
  8. Zatwierdzenie i publikacji sprawozdania finansowego.
  9. Zamkniecie ksiąg rachunkowych jednostki – wstępne i ostateczne.
  10. Otwarcie ksiąg rachunkowych roku następnego.
  11. Polityka rachunkowości jednostki – zmiany od początku nowego roku obrachunkowego.
  12. Pytania i odpowiedzi na podsumowanie szkolenia.

Obszar szkoleniowy

  • rachunkowość budżetowa (1) (2) (3)
  • gospodarka finansowa (3)

Podobszar szkoleniowy

  • sprawozdanie finansowe (1)
  • ewidencja księgowa, dowody finansowo-księgowe (2)
  • wycena aktywów i pasywów (2)
  • inwentaryzacja (2)
  • polityka rachunkowości (3)
  • klasyfikacja budżetowa (3)
  • sprawozdawczość budżetowa (3)

Liczby podane w nawiasach ( ) oznaczają stopień dopasowania tematyki szkolenia z obszarem i podobszarem. Objaśnienie do obszarów i podobszarów znajdziesz tu.

Informacje organizacyjne

Cena:
  • szkolenie online: 450 zł/os. + 23% VAT
  • szkolenie stacjonarne: 650 zł/os. + 23% VAT

Szkolenie jest zwolnione z VAT w przypadku finansowania ze środków publicznych.

Cena szkolenia zawiera:

  • udział w szkoleniu prowadzonym przez doświadczonego trenera/eksperta,
  • materiały szkoleniowe w wersji drukowanej (szkolenia stacjonarne) lub elektronicznej (szkolenia online),
  • przerwy kawowe i obiad (szkolenia stacjonarne),
  • wsparcie przed szkoleniem: konsultacja wstępna – możliwość przesłania pytań, oczekiwań lub opisu własnego przypadku, który może zostać omówiony podczas szkolenia,
  • imienny certyfikat ukończenia szkolenia,
  • wsparcie po szkoleniu: możliwość kontaktu mailowego z prowadzącym przez 14 dni.
Godziny zajęć
  • szkolenie odbędzie się w godzinach: 9:00-14:00 (z przerwami),
  • rejestracja uczestników od godziny 8:45.
Miejsce zajęć:
  • szkolenie online (MS Teams) – szkolenie w czasie rzeczywistym z trenerem/ekspertem na żywo,
  • szkolenie stacjonarne (Warszawa – centrum miasta).
Wymagania techniczne – szkolenie online
Niezbędne
  • urządzenie z dostępem do internetu – najlepiej komputer lub laptop, ale możliwe jest także korzystanie z tabletu lub smartfona,
  • aktualna przeglądarka internetowa lub aplikacja MS Teams,
  • działający głośnik (wbudowany lub zewnętrzny) – do odsłuchu treści szkoleniowych.
Opcjonalne, ale zalecane
  • kamerka internetowa ,
  • sprawny mikrofon,
  • ciche spokojne miejsce do uczestnictwa w szkoleniu.

Zachęcamy do aktywnego udziału – włączenie mikrofonu i kamery podczas dyskusji sprawia, że szkolenie staje się bardziej interaktywne i przypomina szkolenie na żywo.

Masz pytania lub wątpliwości?
Zadzwoń lub napisz – chętnie pomożemy i wszystko wyjaśnimy.

Czytaj dalej

Wydatki budżetowe w praktyce funkcjonowania jednostki budżetowej

Wydatki budżetowe w praktyce funkcjonowania jednostki budżetowej

Dostępne terminy
07.11.2025 – online Zapisz się
07.11.2025 – Warszawa Zapisz się
11.12.2025 – online Zapisz się
11.12.2025 – Warszawa Zapisz się
  • Poziom: średniozaawansowany
  • Czas trwania: 1 dzień
  • Szkolenie online: 450 zł/os. + 23% VAT
  • Szkolenie stacjonarne: 650 zł/os. + 23% VAT

Przeznaczenie szkolenia i typ szkolenia

Forma organizacyjno-prawna jednostki, podsektor, role

Szkolenie przeznaczone jest dla pracowników (kandydatów na pracowników) jednostek sektora finansów publicznych działających w formie organizacyjno-prawnej:

  • jednostki budżetowej (urzędu obsługującego organy jst),

podsektora finansów publicznych:

  • rządowego,
  • samorządowego,

pełniących w jednostce rolę lub przygotowujących się do pełnienia roli:

  • główny księgowy,
  • samodzielny księgowy,
  • wymiarowiec,
  • księgowy kontysta.

Typ szkolenia

  • szkolenie otwarte,
  • obejmujące bieżący stan prawny.

Poziom zaawansowania szkolenia

Szkolenie na poziomie średniozaawansowanym z elementami wprowadzenia – poziom podstawowy.

Cel szkolenia (uzyskane kompetencje)

Celem szkolenia jest przypomnienie ogólnej wiedzy o zobowiązaniach budżetowych (wydatkach budżetowych) jako jednej z podstawowych kategorii: pasywów obrotowych oraz przepływu środków pieniężnych występujących w jednostce budżetowej (poziom podstawowy),

Objaśnienie podziału wydatków wg kryteriów występujących w praktyce, budowa
i funkcjonowanie kont księgowych przeznaczonych dla ujęcia wydatków w ujęciu memoriałowym jak i kasowym (konta zespołu 0, 2, 3, 4 oraz konta zespołu 1 i konta pozabilansowe 980, 998, 999), wyceny zobowiązań w sprawozdaniu finansowym, klasyfikacja budżetowa dotycząca wydatków budżetowych, rozliczenia poniesionych wydatków budżetowych z budżetem, sprawozdanie Rb28(S) i RbZ, naruszenie dyscypliny finansów publicznych związanych wydatkami budżetowymi (poziom średniozaawansowany).

Prowadzący szkolenie

Mariusz Szczubiał – absolwent Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego. Ukończył studia podyplomowe z rachunkowości oraz z ochrony danych osobowych. Pracował na stanowiskach głównego księgowego, a następnie skarbnik miasta, prowadzi działalność gospodarcza w zakresie szkoleń i doradztwa dla sektora publicznego. Przeprowadził kilkadziesiąt szkoleń oraz wykłady na uczelniach wyższych z zakresu: achunkowości budżetowej (polityka rachunkowości, prowadzenie ksiąg rachunkowych, inwentaryzacja, wycena aktywów i pasywów, sprawozdanie finansowe), gospodarki finansowej w sektorze publicznym (dochody, wydatki budżetowe, sprawozdawczość budżetowa, planowanie roczne i wieloletnie w sektorze publicznym, dług publiczny, dyscypliny finansów publicznych), kontrola zarządcza – normatywny system zarządzania w sektorze publicznym, ochrona danych osobowych – zarządzanie procesowe. Publikacje – artykuły i monografie, wystąpienia i referaty na konferencjach samorządowych w obszarze finansów publicznych i wieloletniej prognozy finansowej (WPF).

Program szkolenia:

1. Zobowiązania budżetowe jako pasywa obrotowe oraz wydatki budżetowe jako przepływ środków pieniężnych w jednostce budżetowej.
2. Podział zobowiązań budżetowych / wydatków budżetowych:
a. wg rodzajów – charaktery:
i. wydatki bieżące (rzeczowe, osobowe, nieekwiwalentne – dotacje),
ii. majątkowe
b. wg horyzontu czasowego:
i. krótkoterminowe,
ii. długoterminowe (czy jednostce wolno zaciągać zobowiązania długoterminowe?)
3. Schematy księgowe dotyczące rodzaju wydatków (konta zespołu 2 i zespołu 4) dla:
a. dostawy i usług,
b. środki trwałe, WNiP – z odpisem umorzeniowo-amortyzacyjnym, KŚT
w ewidencji księgowej (zespół 0),
c. listy płac, rachunki za umowy cywilno-prawne – rozliczenia
z pracownikami, zleceniobiorcami, US i ZUS,
d. RMK czynne i udzielone dotacje.
4. Etapy ewidencji wydatku budżetowego:
a. plan finansowy budżetu (ewidencja na koncie 980),
b. zaangażowanie (prawne i rachunkowe – objaśnienie pojęcia, zasad funkcjonowania, ewidencji na koncie 998 i 999),
c. zobowiązanie (funkcjonowanie kont: 201 – 249),
d. wydatek (funkcjonowanie konta 130 – wydatki)
5. Reguła z artykułu 44 ust. 3 UoFP oraz na co wolno ponosić wydatki z planu finansowego jednostki.
6. Zasady dotyczące wyceny zobowiązań w bilansie jednostki.
7. Klasyfikacja budżetowa wydatków, w tym problemy z klasyfikowaniem wydatków.
8. Powiązanie i rozliczanie wydatków z budżetem.
9. Sprawozdanie Rb28(S), RbZ – najczęstsze błędy i nieprawidłowości.
10. Naruszenia dyscypliny finansów publicznych w zakresie wydatków budżetowych.
11. Pytania i odpowiedzi na podsumowanie szkolenia.

Informacje organizacyjne

Cena:
  • szkolenie online: 450 zł/os. + 23% VAT
  • szkolenie stacjonarne: 650 zł/os. + 23% VAT

Szkolenie jest zwolnione z VAT w przypadku finansowania ze środków publicznych.

Cena szkolenia zawiera:

  • udział w szkoleniu prowadzonym przez doświadczonego trenera/eksperta,
  • materiały szkoleniowe w wersji drukowanej (szkolenia stacjonarne) lub elektronicznej (szkolenia online),
  • przerwy kawowe i obiad (szkolenia stacjonarne),
  • wsparcie przed szkoleniem: konsultacja wstępna – możliwość przesłania pytań, oczekiwań lub opisu własnego przypadku, który może zostać omówiony podczas szkolenia,
  • imienny certyfikat ukończenia szkolenia,
  • wsparcie po szkoleniu: możliwość kontaktu mailowego z prowadzącym przez 14 dni.
Godziny zajęć
  • szkolenie odbędzie się w godzinach: 9:00-14:00 (z przerwami),
  • rejestracja uczestników od godziny 8:45.
Miejsce zajęć:
  • szkolenie online (MS Teams) – szkolenie w czasie rzeczywistym z trenerem/ekspertem na żywo,
  • szkolenie stacjonarne (Warszawa – centrum miasta).
Wymagania techniczne – szkolenie online
Niezbędne
  • urządzenie z dostępem do internetu – najlepiej komputer lub laptop, ale możliwe jest także korzystanie z tabletu lub smartfona,
  • aktualna przeglądarka internetowa lub aplikacja MS Teams,
  • działający głośnik (wbudowany lub zewnętrzny) – do odsłuchu treści szkoleniowych.
Opcjonalne, ale zalecane
  • kamerka internetowa ,
  • sprawny mikrofon,
  • ciche spokojne miejsce do uczestnictwa w szkoleniu.

Zachęcamy do aktywnego udziału – włączenie mikrofonu i kamery podczas dyskusji sprawia, że szkolenie staje się bardziej interaktywne i przypomina szkolenie na żywo.

Masz pytania lub wątpliwości?
Zadzwoń lub napisz – chętnie pomożemy i wszystko wyjaśnimy.

Czytaj dalej

Ewidencja i gospodarowanie majątkiem trwałym (aktywami trwałymi) w JSFP

Ewidencja i gospodarowanie majątkiem trwałym (aktywami trwałymi) w JSFP

Dostępne terminy
Zapisz się
Zapisz się
13.11.2025 – online Zapisz się
13.11.2025 – Warszawa Zapisz się
15.12.2025 – online Zapisz się
15.12.2025 – Warszawa Zapisz się
  • Poziom: średniozaawansowany
  • Czas trwania: 1 dzień
  • Szkolenie online: 450 zł/os. + 23% VAT
  • Szkolenie stacjonarne: 650 zł/os. + 23% VAT

Przeznaczenie szkolenia i typ szkolenia

Forma organizacyjno-prawna jednostki, podsektor, role

Szkolenie przeznaczone jest dla pracowników (kandydatów na pracowników) jednostek sektora finansów publicznych działających w formie organizacyjno-prawnej:

  • dowolnej formie określonej w rozdziale 3 ustawy o finansach publicznych,

podsektora finansów publicznych:

  • dowolnego,

pełniących w jednostce rolę lub przygotowujących się do pełnienia roli:

  • główny księgowy,
  • samodzielny księgowy,
  • księgowy kontysta,
  • kierownik komórki organizacyjnej,
  • pracownik merytoryczny,
  • pracownik do obsługi ŚT.

Typ szkolenia

  • szkolenie otwarte,
  • obejmujące bieżący stan prawny.

Poziom zaawansowania szkolenia

Szkolenie na poziomie średniozaawansowanym z elementami wprowadzenia – poziom podstawowy.

Cel szkolenia (uzyskane kompetencje)

Celem szkolenia jest uzyskanie podstawowych informacji o majtku trwałym i jego rodzajach w JSFP, nabycie umiejętności zidentyfikowania wg przyjętych kryteriów nabycia majątku trwałego, dokonywanie kontroli formalno-rachunkowej dokumentów obrotu majątkiem trwałym, w tym OT, PT, LT (poziom podstawowy),

Znajomość klasyfikacji środków trwałych KŚT jako podstawowej systematyki rzeczowego majątku trwałego, umiejętność identyfikacji obiektu majątkowego prostego i złożonego, znajomość zasad prowadzenia ewidencji księgowej majątku trwałego, ewidencji szczegółowej majątku trwałego, inwentaryzacji majątku trwałego, znajomość źródeł finansowania majątku trwałego i jego klasyfikacji budżetowej, znajomość procedur dotyczących gospodarowana majątkiem trwałym, zasad powierzania majątku trwałego jako majątku pracodawcy, podziału ryzyk i odpowiedzialności związanych z ewidencją i gospodarowaniem majątkiem trwałym, (poziom średniozaawansowany),

Prowadzący szkolenie

Mariusz Szczubiał – absolwent Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego. Ukończył studia podyplomowe z rachunkowości oraz z ochrony danych osobowych. Pracował na stanowiskach głównego księgowego, a następnie skarbnik miasta, prowadzi działalność gospodarcza w zakresie szkoleń i doradztwa dla sektora publicznego. Przeprowadził kilkadziesiąt szkoleń oraz wykłady na uczelniach wyższych z zakresu: achunkowości budżetowej (polityka rachunkowości, prowadzenie ksiąg rachunkowych, inwentaryzacja, wycena aktywów i pasywów, sprawozdanie finansowe), gospodarki finansowej w sektorze publicznym (dochody, wydatki budżetowe, sprawozdawczość budżetowa, planowanie roczne i wieloletnie w sektorze publicznym, dług publiczny, dyscypliny finansów publicznych), kontrola zarządcza – normatywny system zarządzania w sektorze publicznym, ochrona danych osobowych – zarządzanie procesowe. Publikacje – artykuły i monografie, wystąpienia i referaty na konferencjach samorządowych w obszarze finansów publicznych i wieloletniej prognozy finansowej (WPF).

Program szkolenia:

1.      Definicje majątku trwałego, w tym środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w świetle ustawy o rachunkowości oraz przepisów szczególnych wynikających z ustawy o finansach publicznych.

2.      Klasyfikacja Środków Trwałych jako podstawa systematyki środków trwałych.

3.      Ewidencja aktywów trwałych w JSFP:

a.      zasady wyodrębniania obiektu majątkowego – obiekt pojedynczy, zbiorczy, części składowe obiektu majątkowego,

b.     polityka rachunkowości – art. 10 ust. 1 pkt 3) lit a.:

i.      ewidencja księgowa – konta ksiąg głównych i ksiąg pomocniczych zespołu 0, w tym 011, 013, 015, 020, 080, pozabilansowe 090 (990),

ii.      ewidencja szczegółowa – wymogi wynikające z rozporządzenia ministra finansów i rozwoju w sprawie rachunkowości i planów kont.

c.      procedury wewnętrzne dotyczące ewidencji majątku trwałego tworzone jako reakcja na nieakceptowalne ryzyko dotyczące ewidencji ilościowo-wartościowa albo ilościowa dla składników majątku nie wykazywanego
w bilansie JSFP – kryteria utworzenia, zakres informacyjny, formy ewidencji.

4.      Wprowadzenie, wyprowadzenie oraz likwidacji majątku trwałego do/z ewidencji JSFP, zmiana miejsca użytkowania rzeczowego majątku trwałego:

a.      dowody OT, PT – zakres informacyjny, forma i obieg dowodów,

b.     dowód LT – zakres informacyjny, forma i obieg dowodu,

c.      dowód MT – zakres informacyjny, forma i obieg dowodu.

5.      Inwentaryzacja majątku trwałego jako podstawowe narzędzie weryfikacyjne
jego stanu ilościowego i jakościowego:

a.      terminy inwentaryzacji wynikające z ustawy o rachunkowości,

b.     forma inwentaryzacji wynikając z ustawy o rachunkowości,

c.      zasady, technika przeprowadzenia czynności inwentaryzacyjnych,

d.     wycena i rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych w zakresie majątku trwałego,

e.      czynności towarzyszące inwentaryzacji majątku trwałego.

6.      Proces inwestycyjny jako źródło wytwarzania majątku trwałego w JSFP:

a.      etapy procesu inwestycyjnego,

b.     zakres kosztów wchodzących w wartość wytworzenia majątku trwałego,

c.      źródła finansowania inwestycji w JSFP,

d.     klasyfikacja budżetowa nakładów na majątek trwały (środki trwałe
w budowie), a wydatków na remonty,

e.      księgowe ujęcie nakładów na majątek trwały (środki trwałe
w budowie) – konto 080.

7.      Wycena majątku trwałego, w tym:

a.      cena nabycia a cena zakupu, koszt wytworzenia,

b.     ulepszenie środków trwałych,

c.      kompletacja, dekompletacja środków trwałych,

d.     moment ujęcia majątku trwałego w księgach rachunkowych jednostki.

8.      Amortyzacja i umorzenie majątku trwałego

a.      amortyzacja, a umorzenie,

b.     metody amortyzacji środków trwałych,

c.      plan amortyzacji, amortyzacja uproszczona,

d.     terminy dokonywania odpisów amortyzacyjnych.

9.      Gospodarowanie majątkiem trwałym:

a.      pojęcie gospodarowania majątkiem trwałym,

b.     majątek trwały: przydatny, zbędny i zużyty,

c.      procedury gospodarowania majątkiem trwałym określone
w rozporządzenie rady ministrów w sprawie szczegółowego sposobu gospodarowania składnikami rzeczowymi majątku ruchomego skarbu państwa,

d.     odpowiedzialni za gospodarowanie majątkiem trwałym.

10. Powierzanie majątku (trwałego) pracownikom:

a.      powierzanie rzeczowego majątku trwałego z obowiązkiem zwrotu w oparciu o przepisy kodeksu pracy,

b.     powierzanie rzeczowego majątku trwałego w pieczę (nadzór) w oparciu
o obowiązują w JSFP kontrolę zarządczą,

c.      odpowiedzialność pracownika za mienie pracodawcy powierzone.

11. Pytania i odpowiedzi na podsumowanie szkolenia.

Informacje organizacyjne

Cena:
  • szkolenie online: 450 zł/os. + 23% VAT
  • szkolenie stacjonarne: 650 zł/os. + 23% VAT

Szkolenie jest zwolnione z VAT w przypadku finansowania ze środków publicznych.

Cena szkolenia zawiera:

  • udział w szkoleniu prowadzonym przez doświadczonego trenera/eksperta,
  • materiały szkoleniowe w wersji drukowanej (szkolenia stacjonarne) lub elektronicznej (szkolenia online),
  • przerwy kawowe i obiad (szkolenia stacjonarne),
  • wsparcie przed szkoleniem: konsultacja wstępna – możliwość przesłania pytań, oczekiwań lub opisu własnego przypadku, który może zostać omówiony podczas szkolenia,
  • imienny certyfikat ukończenia szkolenia,
  • wsparcie po szkoleniu: możliwość kontaktu mailowego z prowadzącym przez 14 dni.
Godziny zajęć
  • szkolenie odbędzie się w godzinach: 9:00-14:00 (z przerwami),
  • rejestracja uczestników od godziny 8:45.
Miejsce zajęć:
  • szkolenie online (MS Teams) – szkolenie w czasie rzeczywistym z trenerem/ekspertem na żywo,
  • szkolenie stacjonarne (Warszawa – centrum miasta).
Wymagania techniczne – szkolenie online
Niezbędne
  • urządzenie z dostępem do internetu – najlepiej komputer lub laptop, ale możliwe jest także korzystanie z tabletu lub smartfona,
  • aktualna przeglądarka internetowa lub aplikacja MS Teams,
  • działający głośnik (wbudowany lub zewnętrzny) – do odsłuchu treści szkoleniowych.
Opcjonalne, ale zalecane
  • kamerka internetowa ,
  • sprawny mikrofon,
  • ciche spokojne miejsce do uczestnictwa w szkoleniu.

Zachęcamy do aktywnego udziału – włączenie mikrofonu i kamery podczas dyskusji sprawia, że szkolenie staje się bardziej interaktywne i przypomina szkolenie na żywo.

Masz pytania lub wątpliwości?
Zadzwoń lub napisz – chętnie pomożemy i wszystko wyjaśnimy.

Czytaj dalej

Kontrola zarządcza w jednostce sektora finansów publicznych – nowoczesny system zarządzania jednostką

Kontrola zarządcza w jednostce sektora finansów publicznych – nowoczesny system zarządzania jednostką

Dostępne terminy
05.11.2025 – online Zapisz się
05.11.2025 – Warszawa Zapisz się
03.12.2025 – online Zapisz się
03.12.2025 – Warszawa Zapisz się
  • Poziom: średniozaawansowany
  • Czas trwania: 1 dzień
  • Szkolenie online: 450 zł/os. + 23% VAT
  • Szkolenie stacjonarne: 650 zł/os. + 23% VAT

Przeznaczenie szkolenia i typ szkolenia

Forma organizacyjno-prawna jednostki, podsektor, role

Szkolenie przeznaczone jest dla pracowników (kandydatów na pracowników) jednostek sektora finansów publicznych działających w formie organizacyjno-prawnej:

  • dowolnej formie określonej w rozdziale 3 ustawy o finansach publicznych,

podsektora finansów publicznych:

  • dowolnego,

pełniących w jednostce rolę lub przygotowujących się do pełnienia roli samodzielnych lub kierowniczych bez względu na szczebel, a także pracowników dedykowanych do obsługi kontroli zarządczej, np. koordynatorów KZ w jednostce.

Typ szkolenia

  • szkolenie otwarte
  • obejmujące bieżący stan prawny.

Poziom zaawansowania szkolenia

Szkolenie na poziomie średniozaawansowanym z elementami wprowadzenia – poziom podstawowy.

Cel szkolenia (uzyskane kompetencje)

Celem szkolenia jest objaśnienie podstawowych pojęć z zakresu kontroli zarządczej i ich umiejscowienie w stosunku do innych pojęć o podobnym brzmieniu (poziom podstawowy),

Przedstawienie kontroli zarządczej na tle przemian sektora publicznego, który zaszedł w krajach wysoko rozwiniętych – społeczeństwo obywatelskie, odpowiedzialność rządzących, źródła koncepcji kontroli zarządczej w modelu COSO, obecny kształt kontroli zarządczej modyfikacje INTOSAI i PIFC, kierownik i pracownicy JSFPw kontroli zarządczej, umiejscowienie i charakter normatywny kontroli zarządczej w polskim systemie prawa, standardy kontroli zarządczej – grupy jako oś tworzenia systemu zarządzania JSFP, cele i zarządzanie ryzkiem ich znaczenie w kontroli zarządczej, doskonalenie systemu kontroli zarządczej w JSFP (poziom średniozaawansowany),

Prowadzący szkolenie

Mariusz Szczubiał – absolwent Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego. Ukończył studia podyplomowe z rachunkowości oraz z ochrony danych osobowych. Pracował na stanowiskach głównego księgowego, a następnie skarbnik miasta, prowadzi działalność gospodarcza w zakresie szkoleń i doradztwa dla sektora publicznego. Przeprowadził kilkadziesiąt szkoleń oraz wykłady na uczelniach wyższych z zakresu: achunkowości budżetowej (polityka rachunkowości, prowadzenie ksiąg rachunkowych, inwentaryzacja, wycena aktywów i pasywów, sprawozdanie finansowe), gospodarki finansowej w sektorze publicznym (dochody, wydatki budżetowe, sprawozdawczość budżetowa, planowanie roczne i wieloletnie w sektorze publicznym, dług publiczny, dyscypliny finansów publicznych), kontrola zarządcza – normatywny system zarządzania w sektorze publicznym, ochrona danych osobowych – zarządzanie procesowe. Publikacje – artykuły i monografie, wystąpienia i referaty na konferencjach samorządowych w obszarze finansów publicznych i wieloletniej prognozy finansowej (WPF).

Program szkolenia:

1.      Kontrola zarządcza –  podstawy:

a.      pojęcie kontroli zarządczej,

b.      kontrola funkcjonalna a kontrola instytucjonalna,

c.      audyt wewnętrzny a kontrola instytucjonalna,

d.      kontrola zarządcza a system ISO 9001.

2.      Kontrola zarządcza jako podstawowy model zarządzania jednostką sektora finansów publicznych:

a.      przyczyny wprowadzenia systemu kontroli zarządczej w sektorze finansów publicznych,

b.      system kontroli zarządczej – narzędzie zarządzania kierownika jednostki sektora finansów publicznych,

c.      rola pracowników jednostki sektora finansów publicznych w systemie kontroli zarządczej.

3.      Umiejscowienie systemu kontroli zarządczej w polskim systemie prawnym:

a.      ustawa o finansach publicznych – podstawowa regulacja prawna w zakresie systemu kontroli zarządczej,

b.      akty wykonawcze w zakresie kontroli zarządczej w prawie polskim,

c.      międzynarodowe i europejskie uregulowania prawne w zakresie kontroli zarządczej.

4.      Standardy kontroli zarządczej wg grup na podstawie komunikatu Ministra Finansów
 – oś systemu kontroli zarządczej w jednostce sektora finansów publicznych

5.      Funkcjonowanie system kontroli zarządczej w jednostce sektora finansów publicznych – cykle roczny, wieloletnie  oraz działania stałe:

a.      formułowanie celów działania jednostki w horyzoncie rocznym i wieloletnim
w powiązaniu z tworzeniem planów finansowych (budżetowych) jednostki,

b.      ocena osiągania celów jednostki w toku realizacji rocznych i wieloletnich planów finansowych – pomiar stopnia realizacji celów,

c.      funkcjonowanie systemu kontroli zarządczej w tworzeniu celów działań stałych i ocenie realizacji tych działań, np. środowisko wewnętrzne jednostki.

6.      Ryzyko jako podstawowy element determinujący obszary rozwoju systemu kontroli zarządczej w jednostce sektora finansów publicznych:

a.      ryzyko – definicje,

b.      identyfikacja obszarów ryzyka w jednostce – metody,

c.      techniki zarządzania ryzykiem w jednostce – rejestr ryzyka, reakcja na ryzyko,

d.      monitoring skuteczności działań zaradczych w stosunku do ryzyka.

7.      System kontroli zarządczej w organizacji jednostki sektora finansów publicznych:

a.      identyfikacja elementów systemu kontroli zarządczej w jednostce – stan zastany,

b.      budowa (kreowanie) systemu kontroli zarządczej – stan pożądany,

c.      scentralizowane i zdecentralizowane systemy kontroli zarządczej w jednostce,

d.      sposób zorganizowania jednostki sprzyjający efektywnemu systemowi kontroli zarządczej – zarządzanie procesami i zarządzanie projektami. 

8.      Pytania i odpowiedzi na podsumowanie szkolenia.

Informacje organizacyjne

Cena:
  • szkolenie online: 450 zł/os. + 23% VAT
  • szkolenie stacjonarne: 650 zł/os. + 23% VAT

Szkolenie jest zwolnione z VAT w przypadku finansowania ze środków publicznych.

Cena szkolenia zawiera:

  • udział w szkoleniu prowadzonym przez doświadczonego trenera/eksperta,
  • materiały szkoleniowe w wersji drukowanej (szkolenia stacjonarne) lub elektronicznej (szkolenia online),
  • przerwy kawowe i obiad (szkolenia stacjonarne),
  • wsparcie przed szkoleniem: konsultacja wstępna – możliwość przesłania pytań, oczekiwań lub opisu własnego przypadku, który może zostać omówiony podczas szkolenia,
  • imienny certyfikat ukończenia szkolenia,
  • wsparcie po szkoleniu: możliwość kontaktu mailowego z prowadzącym przez 14 dni.
Godziny zajęć
  • szkolenie odbędzie się w godzinach: 9:00-14:00 (z przerwami),
  • rejestracja uczestników od godziny 8:45.
Miejsce zajęć:
  • szkolenie online (MS Teams) – szkolenie w czasie rzeczywistym z trenerem/ekspertem na żywo,
  • szkolenie stacjonarne (Warszawa – centrum miasta).
Wymagania techniczne – szkolenie online
Niezbędne
  • urządzenie z dostępem do internetu – najlepiej komputer lub laptop, ale możliwe jest także korzystanie z tabletu lub smartfona,
  • aktualna przeglądarka internetowa lub aplikacja MS Teams,
  • działający głośnik (wbudowany lub zewnętrzny) – do odsłuchu treści szkoleniowych.
Opcjonalne, ale zalecane
  • kamerka internetowa ,
  • sprawny mikrofon,
  • ciche spokojne miejsce do uczestnictwa w szkoleniu.

Zachęcamy do aktywnego udziału – włączenie mikrofonu i kamery podczas dyskusji sprawia, że szkolenie staje się bardziej interaktywne i przypomina szkolenie na żywo.

Masz pytania lub wątpliwości?
Zadzwoń lub napisz – chętnie pomożemy i wszystko wyjaśnimy.

Czytaj dalej

Inwentaryzacja aktywów i pasywów na potrzeby sprawozdania finansów w JSFP

Inwentaryzacja aktywów i pasywów na potrzeby sprawozdania finansów w JSFP

Dostępne terminy
18.11.2025 – online Zapisz się
18.11.2025 – Warszawa Zapisz się
09.12.2025 – Warszawa Zapisz się
09.12.2025 – Warszawa Zapisz się
  • Poziom: średniozaawansowany
  • Czas trwania: 1 dzień
  • Szkolenie online: 450 zł/os. + 23% VAT
  • Szkolenie stacjonarne: 650 zł/os. + 23% VAT

Przeznaczenie szkolenia i typ szkolenia

Szkolenie przeznaczone jest dla pracowników (kandydatów na pracowników) jednostek sektora finansów publicznych działających w formie organizacyjno-prawnej:

  • dowolnej formie określonej w rozdziale 3 ustawy o finansach publicznych,

podsektora finansów publicznych:

  • dowolnego,

pełniących w jednostce rolę lub przygotowujących się do pełnienia roli:

  • główny księgowy,
  • samodzielny księgowy,
  • księgowy kontysta,
  • kierownika komórki organizacyjnej,
  • pracownik merytoryczny,
  • pracownik do obsługi ŚT,
  • oraz członków zespołów spisowych i członków komisji inwentaryzacyjnej.

Typ szkolenia

  • szkolenie otwarte,
  • obejmujące bieżący stan prawny.

Poziom zaawansowania szkolenia

Szkolenie na poziomie średniozaawansowanym z elementami wprowadzenia – poziom podstawowy.

Cel szkolenia (uzyskane kompetencje)

Celem szkolenia jest przypomnienie podstaw prawnych inwentaryzacji, metod inwentaryzacji, elementów organizacji inwentaryzacji – zespół spisowy i jego zadania, pole spisowe i jego organizacja dla inwentaryzacji drogą spisu z natury (poziom podstawowy).

Objaśnienie: organizacji i dokumentowania procesu inwentaryzacji wszystkimi metodami, postępowania z różnicami inwentaryzacyjnymi i zasady ich rozliczenia, powiązania wyniku inwentaryzacji z zapisami w księgach rachunkowych, podziału zadań, ryzyk i odpowiedzialności za przeprowadzenie i rozliczenie wyniku inwentaryzacji na gruncie ustawy o rachunkowości i ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (poziom średniozaawansowany).

Prowadzący szkolenie

Mariusz Szczubiał – absolwent Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego. Ukończył studia podyplomowe z rachunkowości oraz z ochrony danych osobowych. Pracował na stanowiskach głównego księgowego, a następnie skarbnik miasta, prowadzi  działalność gospodarcza w zakresie szkoleń i doradztwa dla sektora publicznego. Przeprowadził kilkadziesiąt szkoleń oraz wykłady na uczelniach wyższych z zakresu: achunkowości budżetowej (polityka rachunkowości, prowadzenie ksiąg rachunkowych, inwentaryzacja, wycena aktywów i pasywów, sprawozdanie finansowe), gospodarki finansowej w sektorze publicznym (dochody, wydatki budżetowe, sprawozdawczość budżetowa, planowanie roczne i wieloletnie w sektorze publicznym, dług publiczny, dyscypliny finansów publicznych), kontrola zarządcza – normatywny system zarządzania w sektorze publicznym, ochrona danych osobowych – zarządzanie procesowe. Publikacje – artykuły i monografie, wystąpienia i referaty na konferencjach samorządowych w obszarze finansów publicznych i wieloletniej prognozy finansowej (WPF).

Program szkolenia:

1.      Podstawy prawne przeprowadzania inwentaryzacji:

a.      ustawa o rachunkowości,

b.      ustawa o finansach publicznych,

c.      Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r.
w sprawie rachunkowości budżetowej,

d.      Rozporządzenie Rady Ministrów z 21 października 2019 r. w sprawie szczegółowego sposobu gospodarowania składnikami rzeczowymi majątku ruchomego Skarbu Państwa,

e.      Stanowisko Komitetu Krajowego Standardu Rachunkowości w sprawie inwentaryzacji zapasów.

2.      Istota inwentaryzacji rocznej oraz cele inwentaryzacji w JSFP.

3.      Metody i formy przeprowadzania inwentaryzacji:

a.      spis z natury i różne formy jego przeprowadzenia,

b.      potwierdzenie sald,

c.      weryfikacja sald.

4.      Częstotliwość przeprowadzania inwentaryzacji rocznej w świetle ustawy
o rachunkowości

5.      Inwentaryzacja jako proces i jej etapy:

a.      etap przygotowawczy,

b.      etap podstawowy (realizacja inwentaryzacji),

c.      etap opracowania wyników i wniosków,

d.      wykorzystanie wyników inwentaryzacji.

6.      Dokumentacja związana z przeprowadzeniem inwentaryzacji:

a.      instrukcja inwentaryzacyjna + harmonogram inwentaryzacji,

b.      arkusze spisowe,

c.      oświadczenia osób odpowiedzialnie materialnych,

d.      sprawozdanie zespołu spisowego.

7.      Podział zadań, ryzyk i odpowiedzialności przy inwentaryzacji na gruncie UoR
i UoONDFP:

a.      kierownik jednostki,

b.      główny księgowy,

c.      przewodniczący komisji inwentaryzacyjnej,

d.      osoby odpowiedzialne materialnie,

e.      członkowie zespołów spisowych.

8.      Elektronizacja procesu inwentaryzacji – zasady, wymogi uznania inwentaryzacji za przeprowadzona prawidłowo.

9.      Inwentaryzacja składników majątku pozabilansowych i objętych ewidencjami ilościowymi.

10.  Różnice inwentaryzacyjne – zasady postępowania:

a.      typy różnic inwentaryzacyjnych,

b.      zasady kompensowania niedoborów i nadwyżek,

c.      dokumentowanie rozliczeń różnic inwentaryzacyjnych.

11.  Zakończenie inwentaryzacji

a.      protokół komisji inwentaryzacyjnej,

b.      powiązanie wyników inwentaryzacji (różnic) z księgami rachunkowymi – schematy księgowań i dokumenty stanowiące podstawę zapisów.

12.  Najczęściej spotykane błędy i problemy podczas inwentaryzacji.

a.      niewłaściwy dobór uczestników inwentaryzacji,

b.      niewłaściwe przygotowanie pola spisowego,

c.      błędy w wypełnianiu dokumentów inwentaryzacyjnych.

13.  Pytania i odpowiedzi na podsumowanie szkolenia.

Informacje organizacyjne

Cena:
  • szkolenie online: 450 zł/os. + 23% VAT
  • szkolenie stacjonarne: 650 zł/os. + 23% VAT

Szkolenie jest zwolnione z VAT w przypadku finansowania ze środków publicznych.

Cena szkolenia zawiera:

  • udział w szkoleniu prowadzonym przez doświadczonego trenera/eksperta,
  • materiały szkoleniowe w wersji drukowanej (szkolenia stacjonarne) lub elektronicznej (szkolenia online),
  • przerwy kawowe i obiad (szkolenia stacjonarne),
  • wsparcie przed szkoleniem: konsultacja wstępna – możliwość przesłania pytań, oczekiwań lub opisu własnego przypadku, który może zostać omówiony podczas szkolenia,
  • imienny certyfikat ukończenia szkolenia,
  • wsparcie po szkoleniu: możliwość kontaktu mailowego z prowadzącym przez 14 dni.
Godziny zajęć
  • szkolenie odbędzie się w godzinach: 9:00-14:00 (z przerwami),
  • rejestracja uczestników od godziny 8:45.
Miejsce zajęć:
  • szkolenie online (MS Teams) – szkolenie w czasie rzeczywistym z trenerem/ekspertem na żywo,
  • szkolenie stacjonarne (Warszawa – centrum miasta).
Wymagania techniczne – szkolenie online
Niezbędne
  • urządzenie z dostępem do internetu – najlepiej komputer lub laptop, ale możliwe jest także korzystanie z tabletu lub smartfona,
  • aktualna przeglądarka internetowa lub aplikacja MS Teams,
  • działający głośnik (wbudowany lub zewnętrzny) – do odsłuchu treści szkoleniowych.
Opcjonalne, ale zalecane
  • kamerka internetowa ,
  • sprawny mikrofon,
  • ciche spokojne miejsce do uczestnictwa w szkoleniu.

Zachęcamy do aktywnego udziału – włączenie mikrofonu i kamery podczas dyskusji sprawia, że szkolenie staje się bardziej interaktywne i przypomina szkolenie na żywo.

Masz pytania lub wątpliwości?
Zadzwoń lub napisz – chętnie pomożemy i wszystko wyjaśnimy.

Czytaj dalej

Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w praktyce działania JSFP

Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w praktyce działania JSFP

Dostępne terminy

04.11.2025 – online

Zapisz się

04.11.2025 – Warszawa

Zapisz się
  • Poziom: średniozaawansowany
  • Czas trwania: 1 dzień
  • Szkolenie online: 450 zł/os. + 23% VAT
  • Szkolenie stacjonarne: 650 zł/os. + 23% VAT

Przeznaczenie szkolenia i typ szkolenia

Forma organizacyjno prawna jednostki, podsektor, role 

Szkolenie przeznaczone jest dla pracowników (kandydatów na pracowników) jednostek sektora finansów publicznych działających w formie organizacyjno-prawnej:

  • dowolnej formie określonej w rozdziale 3 ustawy o finansach publicznych,

podsektora finansów publicznych:

  • dowolnego,

pełniących w jednostce rolę lub przygotowujących się do pełnienia roli:

  • główny księgowy,
  • samodzielny księgowy,
  • kierownika komórki organizacyjnej,
  • oraz inni pracownicy JSFP, którzy ze względu na powierzenie obowiązków z zakresu gospodarki finansowej mogą ponosić odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Typ szkolenia

§  szkolenie otwarte,

§  obejmujące bieżący stan prawny.

Poziom zaawansowania szkolenia

Szkolenie na poziomie średniozaawansowanym

Cel szkolenia (uzyskane kompetencje)

Celem szkolenia jest objaśnienie podmiotów (ról) odpowiedzialnych za naruszeni dyscypliny  zgodnie z ustawą o odpowiedzialności z naruszenie dyscypliny finansów publicznych, przedstawienie zasad przenoszenia odpowiedzialności za gospodarkę finansową na pracowników JSFP, podmiotowy charakter naruszeń dyscypliny finansów publicznych – delikt, obszary finansów publicznych, w których występują naruszenia dyscypliny finansów publicznych, zasady ograniczenia ryzyka wystąpienia naruszeń dyscypliny finansów publicznych – właściwe kształtowanie kontroli zarządczej w jednostce, zasady ponoszenia odpowiedzialności z tytułu dyscypliny finansów publicznych, procedura zawiadomienia o naruszenia dyscypliny finansów publicznych, postępowanie o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, katalog kar, przedawnienie i zatarcie skazania (poziom średniozaawansowany).

Prowadzący szkolenie

Mariusz Szczubiał – absolwent Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego. Ukończył studia podyplomowe z rachunkowości oraz z ochrony danych osobowych. Pracował na stanowiskach głównego księgowego, a następnie skarbnik miasta, prowadzi  działalność gospodarcza w zakresie szkoleń i doradztwa dla sektora publicznego. Przeprowadził kilkadziesiąt szkoleń oraz wykłady na uczelniach wyższych z zakresu: achunkowości budżetowej (polityka rachunkowości, prowadzenie ksiąg rachunkowych, inwentaryzacja, wycena aktywów i pasywów, sprawozdanie finansowe), gospodarki finansowej w sektorze publicznym (dochody, wydatki budżetowe, sprawozdawczość budżetowa, planowanie roczne i wieloletnie w sektorze publicznym, dług publiczny, dyscypliny finansów publicznych), kontrola zarządcza – normatywny system zarządzania w sektorze publicznym, ochrona danych osobowych – zarządzanie procesowe. Publikacje – artykuły i monografie, wystąpienia i referaty na konferencjach samorządowych w obszarze finansów publicznych i wieloletniej prognozy finansowej (WPF).

Program szkolenia:

  1. Role (podmioty) odpowiedzialne za naruszenie dyscypliny finansów publicznych kierownik i pracownicy JSFP oraz inne osoby spoza sektora finansów publicznych.
  2. Zasady przenoszenia odpowiedzialności z tytułu dyscypliny finansów publicznych na pracowników – powierzanie zadań z zakresu gospodarki finansowej – art. 53 UoFP a standard kontroli zarządczej A4 – delegowanie uprawnień
  3. Delikt – czyn stanowiąc naruszenie dyscypliny finansów publicznych – istota deliktu – przedmiot odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
  4. Obszary naruszeń dyscypliny finansów publicznych:
    1. należności z tytułu dochodów budżetowych (dochody budżetowe)
    2. zaciągania zobowiązań, uprawnienia do dysponowania planem finansowym,
    3. ponoszenie wydatków,
    4. udzielanie i rozliczanie dotacji,
    5. przeprowadzanie i rozliczanie inwentaryzacji,
    6. przekazywania sprawozdań i ich zgodności z ewidencją księgową,
    7. wstępna kontrola operacji gospodarczej (finansowej) z planem,
    8. zamówienia publiczne,
    9. kontrola zarządcza
    10. inne.
  5. Przeciwdziałanie występowaniu naruszeń dyscypliny finansów publicznych
    w poszczególnych obszarach – właściwe kształtowanie kontroli zarządczej
    w jednostce.
  6. Zasady ponoszenia odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz przesłanki wyłączające odpowiedzialność.
  7. Procedura zawiadomienia o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych podmioty zobowiązane do złożenia zawiadomienia, wymogi formalne zawiadomienia.
  8. Postępowanie organów powołanych do prowadzenia postępowania o naruszenie dyscypliny finansów publicznych: rzecznika dyscypliny finansów publicznych
    oraz komisji orzekającej.
  9. Prawa i obowiązki obwinionego o naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
  10. Katalog kar za naruszenie dyscypliny finansowej.
  11. Przedawnienie i zatarcie skazania.
  12. Pytania i odpowiedzi na podsumowanie szkolenia.

Informacje organizacyjne

Cena:
  • szkolenie online: 450 zł/os. + 23% VAT
  • szkolenie stacjonarne: 650 zł/os. + 23% VAT

Szkolenie jest zwolnione z VAT w przypadku finansowania ze środków publicznych.

Cena szkolenia zawiera:

  • udział w szkoleniu prowadzonym przez doświadczonego trenera/eksperta,
  • materiały szkoleniowe w wersji drukowanej (szkolenia stacjonarne) lub elektronicznej (szkolenia online),
  • przerwy kawowe i obiad (szkolenia stacjonarne),
  • wsparcie przed szkoleniem: konsultacja wstępna – możliwość przesłania pytań, oczekiwań lub opisu własnego przypadku, który może zostać omówiony podczas szkolenia,
  • imienny certyfikat ukończenia szkolenia,
  • wsparcie po szkoleniu: możliwość kontaktu mailowego z prowadzącym przez 14 dni.
Godziny zajęć
  • szkolenie odbędzie się w godzinach: 9:00-14:00 (z przerwami),
  • rejestracja uczestników od godziny 8:45.
Miejsce zajęć:
  • szkolenie online (MS Teams) – szkolenie w czasie rzeczywistym z trenerem/ekspertem na żywo,
  • szkolenie stacjonarne (Warszawa – centrum miasta).
Wymagania techniczne – szkolenie online
Niezbędne
  • urządzenie z dostępem do internetu – najlepiej komputer lub laptop, ale możliwe jest także korzystanie z tabletu lub smartfona,
  • aktualna przeglądarka internetowa lub aplikacja MS Teams,
  • działający głośnik (wbudowany lub zewnętrzny) – do odsłuchu treści szkoleniowych.
Opcjonalne, ale zalecane
  • kamerka internetowa ,
  • sprawny mikrofon,
  • ciche spokojne miejsce do uczestnictwa w szkoleniu.

Zachęcamy do aktywnego udziału – włączenie mikrofonu i kamery podczas dyskusji sprawia, że szkolenie staje się bardziej interaktywne i przypomina szkolenie na żywo.

Masz pytania lub wątpliwości?
Zadzwoń lub napisz – chętnie pomożemy i wszystko wyjaśnimy.

Czytaj dalej

Dochody budżetowe w praktyce funkcjonowania jednostki budżetowej

Dochody budżetowe w praktyce funkcjonowania jednostki budżetowej

Dostępne terminy

06.11.2025 – online

Zapisz się

06.11.2025 – Warszawa

Zapisz się

10.12.2025 – online

Zapisz się

10.12.2025 – Warszawa

Zapisz się
  • Poziom: średniozaawansowany
  • Czas trwania: 1 dzień
  • Szkolenie online: 450 zł/os. + 23% VAT
  • Szkolenie stacjonarne: 650 zł/os. + 23% VAT

Przeznaczenie szkolenia i typ szkolenia

Forma organizacyjno prawna jednostki, podsektor, role

Szkolenie przeznaczone jest dla pracowników (kandydatów na pracowników) jednostek sektora finansów publicznych działających w formie organizacyjno-prawnej:

  •  jednostki budżetowej (urzędu obsługującego organy jst),

podsektora finansów publicznych:

  • rządowego,
  • samorządowego,

pełniących w jednostce rolę lub przygotowujących się do pełnienia roli:

  • główny księgowy,
  • samodzielny księgowy,
  • wymiarowiec,
  • księgowy kontysta.

Typ szkolenia

  • szkolenie otwarte,
  • obejmujące bieżący stan prawny.

Poziom zaawansowania szkolenia

Szkolenie na poziomie średniozaawansowanym z elementami wprowadzenia – poziom podstawowy.

Cel szkolenia (uzyskane kompetencje)

Celem szkolenia jest ogólna wiedza o należnościach z tytułu dochodów budżetowych jako jednej z podstawowych kategorii: aktywów obrotowych (majątku obrotowego) oraz przepływu środków pieniężnych występujących w jednostce budżetowej (poziom podstawowy),

Znajomość podziału dochodów budżetowych wg kryteriów występujących w praktyce, budowa i funkcjonowanie konta księgowego 221 w zakresie zdarzeń gospodarczych ujmowanych na nim, ulgi w zakresie należności z tytułu dochodów budżetowych według obowiązujących przepisów prawa, należności uboczne od należności budżetowych, wycena należności w sprawozdaniu finansowym – odpis aktualizujący należności budżetowe, klasyfikacja budżetowa dotycząca dochodów budżetowych, rozliczenia pobranych dochodów budżetowych z budżetem, sprawozdanie Rb27(S) i RbN, naruszenie dyscypliny finansów publicznych związanych z należnościami z tytułu dochodów budżetowych (poziom średniozaawansowany).

Prowadzący szkolenie

Mariusz Szczubiał – absolwent Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego. Ukończył studia podyplomowe z rachunkowości oraz z ochrony danych osobowych. Pracował na stanowiskach głównego księgowego, a następnie skarbnik miasta, prowadzi  działalność gospodarcza w zakresie szkoleń i doradztwa dla sektora publicznego. Przeprowadził kilkadziesiąt szkoleń oraz wykłady na uczelniach wyższych z zakresu: achunkowości budżetowej (polityka rachunkowości, prowadzenie ksiąg rachunkowych, inwentaryzacja, wycena aktywów i pasywów, sprawozdanie finansowe), gospodarki finansowej w sektorze publicznym (dochody, wydatki budżetowe, sprawozdawczość budżetowa, planowanie roczne i wieloletnie w sektorze publicznym, dług publiczny, dyscypliny finansów publicznych), kontrola zarządcza – normatywny system zarządzania w sektorze publicznym, ochrona danych osobowych – zarządzanie procesowe. Publikacje – artykuły i monografie, wystąpienia i referaty na konferencjach samorządowych w obszarze finansów publicznych i wieloletniej prognozy finansowej (WPF).

Program szkolenia:

  1. Należności z tytułu dochodów jako aktywa obrotowe oraz dochody budżetowe jako przepływ środków pieniężnych w jednostce budżetowej.
  2. Podział należności budżetowych:
    1. wg rodzajów (charakterystyka, katalog):
      1. należności podatkowe,
      2. niepodatkowe należności o charakterze publiczno-prawnym,
  • należności o charakterze cywilno-prawnym,
  1. wg horyzontu czasowego:
    1. krótkoterminowe,
    2. długoterminowe (konto księgowe 226),
  2. wg zasad dokumentowania:
    1. przypisane,
    2. nieprzypisane.
  3. Zdarzenia dotyczące należności budżetowych i dochodów budżetowych
    – ewidencja księgowa (budowa konta księgowego 221 – schematy księgowe
    dla konta):
    1. przypis należności,
    2. wygaśniecie należności (w tym poprzez zapłatę),
    3. nadpłata,
    4. zaległość,
    5. przedawnienie,
    6. zdarzenia dotyczące należności ubocznych od należności budżetowych.
  4. Rekompensata za koszty dochodzenia należności cywilnoprawnych
    od przedsiębiorców.
  5. Ulgi w dochodach budżetowych:
    1. na podstawie ustawy o finansach publicznych (wariant dla sektora rządowego i samorządowego),
    2. na podstawie ordynacji podatkowej.
  6. Wycena aktywów, w tym odpis aktualizujący należności budżetowe.
  7. Klasyfikacja budżetowa dochodów, w tym problemy z klasyfikowaniem dochodów wg podziałek klasyfikacji.
  8. Powiązanie i rozliczanie dochodów z budżetem.
  9. Sprawozdanie Rb27(S), RbN, w tym. najczęstsze błędy i nieprawidłowości.
  10. Naruszenia dyscypliny finansów publicznych w zakresie należności z tytułu dochodów budżetowych i dochodów budżetowych.
  11. Pytania i odpowiedzi na podsumowanie szkolenia.

Informacje organizacyjne

Cena:
  • szkolenie online: 450 zł/os. + 23% VAT
  • szkolenie stacjonarne: 650 zł/os. + 23% VAT

Szkolenie jest zwolnione z VAT w przypadku finansowania ze środków publicznych.

Cena szkolenia zawiera:

  • udział w szkoleniu prowadzonym przez doświadczonego trenera/eksperta,
  • materiały szkoleniowe w wersji drukowanej (szkolenia stacjonarne) lub elektronicznej (szkolenia online),
  • przerwy kawowe i obiad (szkolenia stacjonarne),
  • wsparcie przed szkoleniem: konsultacja wstępna – możliwość przesłania pytań, oczekiwań lub opisu własnego przypadku, który może zostać omówiony podczas szkolenia,
  • imienny certyfikat ukończenia szkolenia,
  • wsparcie po szkoleniu: możliwość kontaktu mailowego z prowadzącym przez 14 dni.
Godziny zajęć
  • szkolenie odbędzie się w godzinach: 9:00-14:00 (z przerwami),
  • rejestracja uczestników od godziny 8:45.
Miejsce zajęć:
  • szkolenie online (MS Teams) – szkolenie w czasie rzeczywistym z trenerem/ekspertem na żywo,
  • szkolenie stacjonarne (Warszawa – centrum miasta).
Wymagania techniczne – szkolenie online
Niezbędne
  • urządzenie z dostępem do internetu – najlepiej komputer lub laptop, ale możliwe jest także korzystanie z tabletu lub smartfona,
  • aktualna przeglądarka internetowa lub aplikacja MS Teams,
  • działający głośnik (wbudowany lub zewnętrzny) – do odsłuchu treści szkoleniowych.
Opcjonalne, ale zalecane
  • kamerka internetowa ,
  • sprawny mikrofon,
  • ciche spokojne miejsce do uczestnictwa w szkoleniu.

Zachęcamy do aktywnego udziału – włączenie mikrofonu i kamery podczas dyskusji sprawia, że szkolenie staje się bardziej interaktywne i przypomina szkolenie na żywo.

Masz pytania lub wątpliwości?
Zadzwoń lub napisz – chętnie pomożemy i wszystko wyjaśnimy.

Czytaj dalej

Delegacje służbowe w praktyce – od polecenia wyjazdu po rozliczenie

Delegacje służbowe w praktyce
– od polecenia wyjazdu po rozliczenie

Dostępne terminy
24.11.2025 – online Zapisz się
24.11.2025 – Warszawa Zapisz się
  • Poziom: średniozaawansowany
  • Czas trwania: 1 dzień
  • Szkolenie online: 450 zł/os. + 23% VAT
  • Szkolenie stacjonarne: 650 zł/os. + 23% VAT

Przeznaczenie szkolenia i typ szkolenia

Szkolenie jest skierowane do:

  • księgowych i pracowników działów finansowo–księgowych,
  • pracowników działów kadr i płac,
  • specjalistów ds. administracji i HR,
  • kierowników i menedżerów delegujących pracowników,
  • osób zarządzających instytucjami,
  • osób odpowiedzialnych za politykę podróży służbowych i ich rozliczanie.

Typ szkolenia

  • szkolenie otwarte,
  • obejmujące bieżący stan prawny.

Poziom zaawansowania szkolenia

Szkolenie na poziomie średniozaawansowanym z elementami wprowadzenia – poziom podstawowy.

Cel szkolenia (uzyskane kompetencje)

Celem szkolenia jest kompleksowe omówienie zasad planowania, realizacji i rozliczania podróży służbowych w świetle prawa pracy, przepisów podatkowych oraz aktualnego orzecznictwa. Uczestnicy poznają praktyczne rozwiązania pozwalające uniknąć błędów formalnych i finansowych, a także zoptymalizować rozliczenia delegacji krajowych i zagranicznych.

Prowadzący szkolenie

Ekspert

Program szkolenia:

  1. Podróż służbowa – regulacje prawne, ukształtowane linie orzecznictwa sądów (SN, NSA) oraz stanowisko organów nadzorczo-kontrolnych (PIP):
    1. cechy podróży służbowej, w tym określenie miejsce pracy pracownika, bezpośrednie polecenie przełożonego, cel podróży służbowej,
    2. oddelegowanie pracownika o podróż służbowa,
    3. podróż służbowa pracownika a szkolenia.
  2. Węzłowe problemy podróży służbowej w świetle prawa pracy, orzecznictwa prognozowanych zmian:
    1. miejsce początku i końca powróży służbowej oraz czas trwania podróży służbowej, w tym: krajowej podróży służbowej, zagranicznej podróży służbowej, mieszanej podróży służbowej,
    2. zasady rozliczania czasu pracy w podróży służbowej w odniesieniu do: normy czasu pracy, prawa pracownika do odpoczynku, urlopu pracownika w trakcie podróży służbowe.
    3. ewidencjonowanie czasu pracy w trakcie podróży służbowej,
    4. wypadek pracownika w trakcie podróży służbowej, w godzinach pracy
      i poza godzinami pracy – zasady uznawania wypadku za wypadek w pracy.
  3. Ograniczenia w zakresie delegowania pracowników w przepisach, orzecznictwie oraz praktyce.
  4. Forma polecenia wyjazdu służbowego – zasada dokumentowania czynności
    w sektorze publicznym.
  5. Diety w podróży służbowej:
    1. zasady przysługiwania oraz wysokość diety w podróży służbowej:
      1. krajowej – zasady obliczania,
      2. zagraniczna – zasady obliczania, dieta w podróży w wielu krajach,
    2. zasady kwalifikowania rodzajów posiłków do wyłączenia z należności
      z tytułu diety, diety przy częściowym żywieniu pracownika, posiłki
      na spotkaniach oficjalnych a dieta, dieta „ujemna”.
  6. Pozostałe należności w podróży służbowej:
    1. dojazdy: wskazanie przez pracodawcę środka transportu w podróży służbowej, podróż służbowa samochodem pracodawcy a samochodem prywatnym pracownika – ewidencja podróży i jej rozliczenie,
    2. noclegi: nocleg w podróży służbowej krajowej, a w podróży zagranicznej, limit wydatków na noclegi zasady określania, przypadki przekroczenia limitu i konsekwencje przekroczenia limitu, zryczałtowane koszty noclegu – zasady ustalania.
    3. Dojazdy: komunikacja miejscowa – definicja, prawo do korzystania z danego środka transportu, ryczały, a koszty faktycznie poniesione,
    4. Inne wydatki: opłaty za parkingi i przejazd autostradami samochodem służbowym a samochodem prywatnym, ubezpieczenie pracownika w podróży służbowej, inne udokumentowane wydatki – zasady ponoszenia.
  7. Finansowe rozliczenie podróży służbowej
    1. zaliczka na podróż służbową krajową a zagraniczną – obowiązek wypłaty, wysokość, zasady przyznawania, kursy walutowe, rozliczenie i zwrot niewykorzystanej zaliczki, rozwiązania praktyczne,
    2. dokumentowanie wydatków poniesionych w podróży służbowej: rozliczenie ryczałtowe a zwrot faktycznie poniesionych wydatków, rodzaje dokumentów potwierdzających poniesienie wydatku, oświadczenie pracownika o poniesieniu wydatku – wymogi i granice stosowania.
    3. termin wypłaty należności za podróż służbową, roszczenie o należności, terminy przedawnienia,
    4. niepobrane należności za podróż służbowa, rozliczenie zerowe należności za podróż służbową.
  8. Należności z tytułu podroży służbowej pracownika a przychód podatkowy oraz składki ZUS.
  9. Pytania i odpowiedzi na podsumowanie szkolenia.

Informacje organizacyjne

Cena:
  • szkolenie online: 450 zł/os. + 23% VAT
  • szkolenie stacjonarne: 650 zł/os. + 23% VAT

Szkolenie jest zwolnione z VAT w przypadku finansowania ze środków publicznych.

Cena szkolenia zawiera:

  • udział w szkoleniu prowadzonym przez doświadczonego trenera/eksperta,
  • materiały szkoleniowe w wersji drukowanej (szkolenia stacjonarne) lub elektronicznej (szkolenia online),
  • przerwy kawowe i obiad (szkolenia stacjonarne),
  • wsparcie przed szkoleniem: konsultacja wstępna – możliwość przesłania pytań, oczekiwań lub opisu własnego przypadku, który może zostać omówiony podczas szkolenia,
  • imienny certyfikat ukończenia szkolenia,
  • wsparcie po szkoleniu: możliwość kontaktu mailowego z prowadzącym przez 14 dni.
Godziny zajęć
  • szkolenie odbędzie się w godzinach: 9:00-14:00 (z przerwami),
  • rejestracja uczestników od godziny 8:45.
Miejsce zajęć:
  • szkolenie online (MS Teams) – szkolenie w czasie rzeczywistym z trenerem/ekspertem na żywo,
  • szkolenie stacjonarne (Warszawa – centrum miasta).
Wymagania techniczne – szkolenie online
Niezbędne
  • urządzenie z dostępem do internetu – najlepiej komputer lub laptop, ale możliwe jest także korzystanie z tabletu lub smartfona,
  • aktualna przeglądarka internetowa lub aplikacja MS Teams,
  • działający głośnik (wbudowany lub zewnętrzny) – do odsłuchu treści szkoleniowych.
Opcjonalne, ale zalecane
  • kamerka internetowa ,
  • sprawny mikrofon,
  • ciche spokojne miejsce do uczestnictwa w szkoleniu.

Zachęcamy do aktywnego udziału – włączenie mikrofonu i kamery podczas dyskusji sprawia, że szkolenie staje się bardziej interaktywne i przypomina szkolenie na żywo.

Masz pytania lub wątpliwości?
Zadzwoń lub napisz – chętnie pomożemy i wszystko wyjaśnimy.

Czytaj dalej